Preventivní program nabývá platnosti ode dne:1.9.2023
OBSAH:
1. ÚVOD
2. ZÁKLADNÍ ÚDAJE O ŠKOLE
3. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
4. MAPOVÁNÍ SITUACE Z HLEDISKA RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ
5. CÍLE PREVENTIVNÍHO PROGRAMU
6. SKLADBA AKTIVIT PPŠ PRO JEDNOTLIVÉ CÍLOVÉ SKUPINY
7. METODY A FORMY PRÁCE VYUŽÍVANÉ V OBLASTI PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ
8. EVAULACE
9. KONTAKTY
1. ÚVOD
Nárůst rizikového chování s ohrožením populace mládeže a dětí školního věku vede také naše Střední odborné učiliště k rozhodnutí klást důraz na programy primární prevence. Naše cílová skupina je nejvíce ohrožena netolismem, zneužíváním návykových látek a duševními poruchami.
Minimální preventivní program (MPP) je součástí jednotlivých školních vzdělávacích programů školy a vychází ze školní strategie primární prevence, metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č. j. 21 291/2010-28 MŠMT, ale také z pokynů krajského metodika prevence. Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školských zařízeních. Metodický pokyn ministra školství a mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č.j. MŠMT-21149/2016.
Na realizaci obsahu MPP se podílí celý pedagogický sbor a zaměstnanci školy, rodiče žáků a spolupracující subjekty. Ve školním roce 2023/2024 škola naváže na předchozí zkušenosti a aktivity, nadále se bude věnovat také podpoře zdravého životního stylu. Hlavním cílem školy v této oblasti bude vypěstovat u žáků dovednosti napomáhající prevenci rizikového chování a schopnost rozhodnout o činech vedoucích k porušení zákona.
2. ZÁKLADNÍ ÚDAJE O ŠKOLE
Název školy: Střední odborné učiliště Praha Radotín
Adresa: Pod Klapicí 11/15, 15380, Praha 5 – Radotín
Právní forma: Příspěvková organizace
Zřizovatel: Hlavní město Praha
Ředitel školy: Ing. Bc. Václav Bičovský
IČO: 00638846
Kontakty:
Telefon: 257 899 901
Email: sou@klapice.cz
www stránky: www.klapice.cz
Školní poradenské pracoviště:
Výchovný poradce: Mgr. Kateřina Čepková
Sociální pedagog: Mgr. Martina Moravcová
Metodik prevence: Mgr. Martina Moravcová
3. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Střední odborné učiliště, Praha – Radotín je známou školou s mnohaletou tradicí. Bylo založeno již v roce 1960 a od svého založení prošlo celou řadou změn. Pro praxi vychovalo a připravilo stovky kvalitních absolventů. V současné době je škola příspěvkovou organizací a jejím zřizovatelem je hlavní město Praha.
Maximální kapacita školy je 290 žáků.
Pro uchazeče o studium nabízíme vzdělávání v následujících oborech vzdělání:
• 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel (dříve Automechanik)
• 41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
• 23-65-H/03 Strojník silničních strojů
Z hlediska náboru žáků, kteří úspěšně ukončili základní školu, plní škola významnou úlohu zejména pro regiony Praha, Praha – západ a částečně i Beroun. Ke studiu oboru Opravářské práce se hlásí i žáci ze vzdálenějších regionů.
Koncepčně je škola řešena jako komplexní zařízení se zajištěním teoretické i praktické výuky.
Škola uplatňuje princip jednoty výchovy a vzdělávání, spojení školy se životem a usiluje o všestranný harmonický rozvoj osobnosti každého žáka. Zajišťuje výchovu nejen ve smyslu vědeckého poznávání, ale také v souladu se zásadami vlastenectví, humanity a demokracie. Hlavním cílem je připravit žáky tak, aby na konci přípravy mohli samostatně a kvalitně vykonávat práce v příslušném oboru. Není opomíjena ani výchova estetická, zdravotní, tělesná, ekologická, rodinná a podobně.
Po stránce materiálně technického vybavení je škola na velmi solidní úrovni. Dílny, učebny, školní jídelna i sportoviště jsou v uzavřeném areálu, což je nejen velmi praktické, ale také výhodné z hlediska organizace a řízení výchovně vzdělávacího procesu i jednotného a soustavného působení pedagogických pracovníků na žáky.
V celém areálu je 16 budov, z nichž 14 budov slouží hlavnímu předmětu činnosti školy. Dvě budovy jsou pronajímány pro podnikatelskou činnost.
Pro doplnění a zkvalitnění praktické výuky jsou pro žáky druhých, a především třetích ročníků všech podle oborů vzdělávání zajištěna smluvní pracoviště.
Škola má schválenou a řádně registrovanou svářečskou školu, autoškolu a stanici měření emisí. V rámci odborného výcviku žáků provozuje myčku motorových vozidel, pneuservis a autoservis.
4. MAPOVÁNÍ SITUACE Z HLEDISKA RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ
Podle Koncepce prevence rizikového chování dětí a mládeže na území hl.m. Prahy jsou děti a mládež nejvíce ohroženy těmito riziky:
1) Problémy v oblasti duševního zdraví
2) Závislostní chování s důrazem na rozvoj nelátkových závislostí
3) Rizika odehrávající se v kyberprostoru (kyberšikana, kyberkriminalita, sexting, fake news).
4) Výpadek budování zdravých vztahů ve třídních kolektivech a klimatu školy
K dalším problémům také patří předčasné odchody ze vzdělávání a počet zameškaných hodin.
Ze závěru z deníku výchovného poradce školy dále vyplývá, že škola se nejčastěji zabývala těmito výchovnými problémy:
1) Záškoláctví
2) Šikana
3) Závislostní nelátkové chování (mobilní obsah, hry)
4) Zneužívání návykových látek (marihuana, HHC, CBD, tabákové výrobky)
5) Problémy v oblasti duševního zdraví
Mapování učitelský sbor:
Dle učitelského sboru jsou žáci na naší škole nejvíce ohroženi:
1) Šikana
2) Kouření
3) Zaspávání (záškoláctví)
4) Lehké drogy (marihuana)
5) Závislostní nelátkové chování (mobilní telefony, sluchátka)
6) Hypochondrie
7) Duševní zdraví
Vzhledem k tomu, že škola úzce spolupracuje s rodiči, povedlo se ve většině případech včas zajistit nápravu a škola tak nemusela přistupovat často k vyloučení žáků ze školy. Všichni pedagogové jsou také proškoleni a ke všem žákům přistupují individuálně podle jejich potřeb a limitů.
5. CÍLE PREVENTIVNÍHO PROGRAMU
Cíle preventivního programu odpovídají aktuální situaci, hlavním cílem je předcházet rizikovému chování. Stanovení cílů také reflektuje aktuální situaci v dané třídě a věk žáků.
Cíl: |
Vytvoření bezpečného klimatu |
Ukazatele dosažení cíle |
Bezpečné klima ve třídách, pozitivní atmosféra, důvěra žáků. |
Zdůvodnění cíle |
Vytváření přátelské a důvěryhodné atmosféry, předcházení šikany. |
Návaznost na dlouhodobé cíle |
Dlouhodobým cílem školy je včasný záchyt nežádoucího chování, které může přerůst v šikanu. Dále aby se žáci cítili bezpečně a nebáli se svěřit se svými problémy. |
Cíl: |
Poskytnout žákům dostatečné množství informací o rizikovém chování |
Ukazatele dosažení cíle |
Žák dokáže vyjmenovat druhy nebezpečí rizikového chování (např: šikana, alkohol, drogy, netolismus), je si vědom rizik spojených s užíváním návykových látek. |
Zdůvodnění cíle |
Je nutné informovat žáky o rizikových jevech, se kterými se mohou ve společnosti setkat. |
Návaznost na dlouhodobé cíle |
Seznamovat žáky s trestními důsledky nezodpovědného chování vůči druhým. Předat informace o tom, jak se takovému chování bránit. |
Cíl: |
Prevence záškoláctví |
Ukazatele dosažení cíle |
Počet zameškaných hodin se snížil, žáci jeví zájem o výuku, cítí potřebu vzdělání, škola má vypracovaný plán a postupy, jak řešit neomluvenou docházku. |
Zdůvodnění cíle: |
Pro žáky je důležité uvědomovat si smysl vzdělání a budování denní rutiny pro budoucí povolání. Předat informace, jak si nastavit denní plán. Zjistit důvod záškoláctví. |
Návaznost na dlouhodobé cíle: |
Seznamovat žáky s riziky záškoláctví které mohou vést k vyloučení. Budovat dobrý vztah ke škole. |
Prevence rizikového chování dětí v působení naší školy je dále zaměřena na:
a) předcházení rizikovým jevům v chování žáků:
· závislosti na látkách jako např: alkohol, tabák, marihuana-THC a dále také moderní návykové látky např: vaping tabákových výrobků, CBD a HHC - v podobě květů, pryskyřice, liquidů, olejů a želatinových bonbónů. Dále také v legislativě ukotvené látky prodávané jako sběratelské předměty, mezi které patří Kratom a Kanna
· sexuálně motivované trestné činy za pomoci nealkoholové drogy GHB, GBL
· závislosti na lécích tlumící bolest
· energetické nápoje a cukr
· šikana a ubližování
· kyberšikana
· vandalismus a další formy násilného chování
· záškoláctví
· krádeže
· rasismus, intolerance
· kriminalita a delikvence
· poruchy příjmu potravy
· sebepoškozování
· sexuální rizikové chování
· psychické zdraví
b) rozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech:
· týrání a zneužívání dětí
· ohrožování mravní výchovy mládeže
Další cíle:
· podpora vlastních aktivit žáků a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností
· zapojení celého pedagogického sboru školy do systému prevence
· aktivní spolupráce s rodiči žáků a dalšími organizacemi podporující prevenci
Všechny stanovené cíle našeho PPŠ jsou v souladu a plně přispívají k plnění dlouhodobých cílů naší školy: plnit zadání ŠVP, podílet se na utváření mladého člověka, na jeho zdravém životním stylu a pozitivně formovat jeho osobnost. Pozitivní výsledky PPŠ jsou závislé na kvalitní a intenzivní spolupráci mezi školou a rodiči žáků.
6. SKLADBA AKTIVIT PPŠ PRO JEDNOTLIVÉ CÍLOVÉ SKUPINY
A) AKTIVITY PRIMÁRNÍ PREVENCE PRO UČITELE
Název a zaměření vzdělávání |
Agrese u žáků |
Stručná charakteristika |
Seznámení se s riziky na naší škole a možnostmi řešení |
Realizátor/lektor |
Metodik prevence |
Počet proškolených pedagogů |
Všichni pedagogičtí pracovníci |
Počet hodin |
Dle potřeby a výskytu problému |
Termín konání |
V průběhu školního roku 2023/2024 |
Dokumenty |
Seznámení s Krizovým plánem školy a Preventivním programem školy. |
B) AKTIVITY SPECIFICKÉ PRIMÁRNÍ PREVENCE PRO ŽÁKY
Název programu |
Vnitroškolní adaptační kurz |
Typ programu |
Celodenní seminář |
Stručná charakteristika programu |
Program se zaměřuje na vztahy ve třídě, mezi které patři: zdravé klima, bezpečné prostředí a pozitivní vztahy ve třídě |
Realizátor |
Proxima Sociale |
Cílová skupina |
Žáci 1 ročníků |
Počet žáků |
90 |
Počet hodin |
24 |
Návaznosti na cíle preventivního programu |
Cílem tohoto programu je budování a posilování pozitivních vztahů ve třídě, podpora soudržnosti skupiny a rozvoj sociálních dovedností |
Ukazatele úspěšnosti |
Žáci se navzájem dobře znají, vědí, že skupina je silnější než jednotlivec. Znají pojem třídní klima a vědí k čemu je dobré se navzájem respektovat. Dále jsou seznámeni s riziky špatného klimatu a vztahů |
Termín |
25.9, 5.10, 11.10 2023 |
Název programu |
(NE)Bezpečné prázdniny |
Typ programu |
Interaktivní seminář |
Stručná charakteristika programu |
Program se bude zabývat rizikovým chováním o prázdninách. Mezi tyto řadíme: (např: adrenalinové sporty, bezpečnost v dopravě, zneužití návykových látek) |
Realizátor |
Metodik prevence |
Cílová skupina |
Žáci 1-2 ročníku SOU Radotín |
Počet žáků |
110 |
Počet hodin |
5 |
Návaznost na cíle preventivního programu |
Hlavním cílem programu bude předcházet rizikovému chování o prázdninách a také mírnit projevy rizikového chování. |
Ukazatelé úspešnosti |
Zpětná vazba žáků |
Termín |
květen- červen 2024 |
Název programu |
Nevypusť duši |
Typ programu |
Workshop |
Stručná charakteristika programu |
Duševní zdravověda pro středoškoláky, je zaměřen na osvětu a prevenci v oblasti duševního zdraví a duševních onemocnění. |
Realizátor |
Lektoři workshopu |
Cílová skupina |
Žáci 1-2 ročníků SOU Radotín |
Počet žáků |
120 |
Počet hodin |
5 |
Návaznost na cíle preventivního programu |
Cílem tohoto programu je zvýšit gramotnost v oblasti duševního zdraví, snížit potenciál rozvoje duševních onemocnění a podpořit zdravou péči o psychiku a včasné vyhledání odborné pomoci. |
Ukazatelé úspěšnosti |
Žáci vědí, jak se starat o své duševní zdraví a jak zvládat stres. Znají relaxační techniku na zvládnutí stresu, znají místa, kde mohou požádat o pomoc, když se ocitnou v patové situaci a pocítí, že už nejsou schopni problém řešit sami. I pomoc druhým. |
Termín |
duben 2024 |
Název programu |
Netolismus |
Typ programu |
Preventivní program ACET |
Stručná charakteristika programu |
Program je zaměřen na nadměrné užívání IT technologií. |
Realizátor |
ACET s.r.o |
Cílová skupina |
Žáci 1.ročníku SOU Radotín |
Počet žáků |
110 |
Počet hodin |
5 |
Návaznost na cíle preventivního programu |
Cílem programu je vysvětlit žákům co netolismus je, jak toto závislost vniká, jaké jsou příznaky, dopady a jak se úspěšně této závislosti bránit. |
Ukazatelé úspěšnosti |
Žáci jsou schopni vyjmenovat rizika spojená s netolismem a umí se jim bránit. Jako např: nutkání stále pozorovat, jestli jsem online, zda mi někdo píše a jestli mi něco, když zrovna nesedím u počítače neuteče. |
Termín |
2. pololetí školního roku 2023/2024 |
Název programu |
Nezávisle o závislostech |
Typ programu |
Seminář pro střední školy |
Stručná charakteristika programu |
Seminář je zaměřen na rizika užívání návykových látek a s ním spojené rizikové chování. |
Realizátor |
SEMIRAMIS |
Cílová skupina |
Žáci 1-2 ročníků SOU Radotín |
Počet žáků |
110 |
Počet hodin |
5 |
Návaznost na cíle preventivního programu |
Cílem tohoto programu je upozornit žáky na rizika spojená s užíváním návykových látek, ukázat, jak vypadají uživatelé drog a co vlastně hledají. |
Ukazatelé úspěšnosti |
Žáci umí vyjmenovat návykové látky a s nimi spojená rizika jak zdravotní, tak duševní. Znají také atraktivnost a dostupnost nových návykových látek a jak mírnit jejich dopady. |
Termín |
2. pololetí školního roku 2023/2024 |
Název programu |
Neumírej zbytečně! |
Typ programu |
Dopravní výchova |
Stručná charakteristika programu |
Program, který učí žáky ohleduplnosti a kooperaci v silničním provozu |
Realizátor |
Markétina dopravní výchova |
Cílová skupina |
Žáci 1-2 ročníků SOU |
Počet žáků |
120 |
Počet hodin |
2 |
Návaznosti na cíle preventivního programu |
Cílem tohoto programu je, aby si žáci uvědomovali nebezpečí na silnicích v rolích chodec, cyklista, řidič. Program simuluje dopravní nehodu, žáci se učí, jak reagovat a jak pomoci zraněným |
Ukazatele úspěšnosti |
Žáci znají rizika v dopravě, pravidla silničního provozu v rolích chodec, cyklista, řidič. Vědí, jak přivolat pomoc při nehodě a jak sami pomoci. |
Termín |
červen 2024 |
Název programu |
Agresivita a asertivita |
Typ programu |
Primární prevence - vztahy |
Stručná charakteristika programu |
Pravidla asertivního a respektujícího chování k druhým |
Realizátor |
Proxima Sociale |
Cílová skupina |
Žáci 2. ročníku |
Počet žáků |
110 |
Počet hodin |
8 |
Návaznosti na cíle preventivního programu |
Cílem tohoto programu je uvědomit si rozdíl mezi asertivitou a agresivitou. Na cíle preventivního programu navazuje v oblasti minimalizace nežádoucího chování k druhým |
Ukazatele úspěšnosti |
Žáci ví, jak mohou ve skupině prosazovat svůj názor, znají rozdíl mezi agresí a asertivitou a díky nácviku pochopit různé modelové situace |
Termín |
2. pololetí školního roku 2023/2024 |
Název programu |
(Ne)bezpečný sex |
Typ programu |
Seminář pro SŠ |
Stručná charakteristika programu |
Program provede žáky v otázkách prvních partnerských kontaktů a rizikového sexuální chování, zabývá se také trendy a tlaky okolí |
Realizátor |
SEMIRAMIS |
Cílová skupina |
Žáci 1.-2. ročníku |
Počet žáků |
110 |
Počet hodin |
8 |
Návaznosti na cíle preventivního programu |
Cílem tohoto programu je připravit žáky na první vztahové kontakty, jak mít ze sexu radost, nepodléhat mýtům o sexu a jak se vyvarovat sexu na návykových látkách. |
Ukazatele úspěšnosti |
Žáci vědí, že sex není tabu a je přirozený, znají rizika sexu na návykových látkách, dokáží vyjmenovat pohlavní choroby a ví, jak se před nimi chránit. Znají rozdíl mezi bezpečným a nebezpečným sexem a jsou si vědomi rizik. |
Termín |
2. pololetí školního roku 2023/2024 |
Název programu |
Finanční gramotnost |
Typ programu |
Interaktivní seminář |
Stručná charakteristika programu |
Žáci se seznámí se zdravými zásadami hospodaření s penězi |
Realizátor |
ACET |
Cílová skupina |
Žáci 1.-2. ročníku |
Počet žáků |
110 |
Počet hodin |
8 |
Návaznosti na cíle preventivního programu |
Cílem tohoto programu je, aby si žáci uvědomili hodnotu peněz, znali, co je investice a nespadli do dluhových pastí. |
Ukazatele úspěšnosti |
Žáci vědí, jak si sestavit vlastní rozpočet, co dělat, když s penězi nevychází, dát si pozor na dluhové pasti, znají rizika investic a vědí, že peníze nejsou všechno. |
Termín |
2. pololetí školního roku 2023/2024 |
Název programu |
Holokaust a předsudky |
Typ programu |
Preventivní program |
Stručná charakteristika programu |
Program seznámí žáky s pojmy: rasizmus, xenofobie, antisemitismus, holokaust a jiné. |
Realizátor |
ACET |
Cílová skupina |
Žáci 1. ročníků |
Počet žáků |
110 |
Počet hodin |
8 |
Návaznosti na cíle preventivního programu |
Cílem programu je obeznámit žáky s nežádoucím chováním které se vyznačuje netolerancí menšin a jinakosti jako takové. |
Ukazatele úspěšnosti |
Žáci znají rozdíly mezi xenofobií a rasizmem, vědí, co je holokaust a antisemitismus. Jsou si vědomi rizik spojených s touto otázkou |
Termín |
2. pololetí školního roku 2023/2024 |
Název programu |
Online džungle!!! |
Typ programu |
Seminář |
Stručná charakteristika programu |
Seminář je zaměřen na kyberprostor, jak se v něm bezpečně pohybovat a také jak se bezpečně bránit |
Realizátor |
Semiramis |
Cílová skupina |
Žáci 1.-2. ročníku |
Počet žáků |
110 |
Počet hodin |
8 |
Návaznosti na cíle preventivního programu |
Cílem programu je upozornit žáky na rizika sociálních sítí a chování v online prostoru. Naučí žáky, jak si zřídit bezpečný profil a jak si poradit s obtěžováním v online prostoru. |
Ukazatele úspěšnosti |
Žáci znají rizika a výhody online prostoru, vědí, co je bezpečný profil a jak se vyvarovat obtěžování. Jsou si také vědomi rizik spojených se sdílením postů a psaní do různých diskusí. |
Termín |
2. pololetí školního roku 2023/2024 |
C) AKTIVITY PRO RODIČE A SPOLUPRÁCE S RODIČI
Název programu |
Společné aktivity |
Stručná charakteristika programu |
• Den otevřených dveří • Schůzky pro rodiče budoucích žáků • Třídní schůzky a konzultace
|
Realizátor |
Vyučující |
Počet hodin programu |
Dle zájmu rodičů |
Termín konání |
Průběh školního roku 2023/2024 |
Zodpovědná osoba |
Učitelé pověřeni vedením školy |
Seznámení s dokumenty |
Školní řád, Krizový plán školy a Preventivní program školy |
7. METODY A FORMY PRÁCE VYUŽÍVANÉ V OBLASTI PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ
· interaktivní semináře
· diskuze
· výklad
· modelové situace
· dramatizace, scénky
· pozorování
· dotazníky
· hry a hraní rolí
· workshopy
8. EVAULACE
Závěrečnou zprávu vypracuje Metodik prevence jedenkrát ročně. Ve zprávě bude uvedeno, zda se podařilo naplnit cíle preventivních programů a zda je možné je použít i pro další školní rok.
Hodnocení preventivního programu školy probíhá kvantitativně - (počet realizovaných akcí, počet zapojených žáků, rodičů, veřejnosti), kvalitativně – každá akce nebo případ jsou hodnoceny a jsou vyvozeny závěry. Tyto poznatky se dále přenášejí do on-line systému SEPA, kam zaznamenáváme preventivní aktivity.
9.KONTAKTY
Metodik prevence při PPP: |
Mgr. Lucie Francová |
735 379 422 |
|
|
Bc. Ondřej Mýtina |
251 611 803 |
|
Protidrogový koordinátor: |
Bc. Iveta Miklasová |
257 000 472 |
|
Organizace Život bez závislostí: |
Mgr. Tomáš Holub |
773 050 840 |
|
OSPOD: |
Mgr. Izabela Joppová |
257 000 437 |
|
Krajský metodik prevence: |
Ing. Monika Puvchelová |
236 004 164 |
|
Pražské centrum primární prevence: |
|
222 074 126 |
|
Linka bezpečí: |
|
116 111 |
|
Rodičovská linka: |
|
606 021 021 |
|
Linka první psychické pomoci: |
|
116 123 |
|
Pražská linka důvěry: |
|
222 580 697 |
|
Nízkoprahový klub Radotín: |
|
777 471 800 |
|
Cestou necestou: |
|
605 203 876 |
|
Adiktologická ambulance: |
|
724 521 913 |
|
Centrum psychického zdraví: |
|
608 173 556 |
|
Dostuduj.fit |
|
778 971 470 |